joi, 14 august 2008

ISTORIA FILMULUI DE ARTA ( Episodul 1- REGIZORII )

Filmul de arta este fara indoiala un film de autor. Este transpunerea in arta cinematografica a viziunilor geniale ale unor maestrii ai filmului. Asistam, mai ales in ultimii ani, la o adevarata invazie a “comercialului”, o constanta deteriorare a ideii de arta. Se continua seriile “Indiana Jones” , “Rocky” sau “Die Hard” pana la limita penibilului. E o abundenta de filme horror lipsite de profunzime, de comedii cu liceeni si de “superproductii” fara valoare, gen “300”sau “10.000 B.C”.
Si totusi, filmul este in esenta altceva. Este un festin al simturilor, al mintii si al sufletului,o lucrare complexa ce imbina profunzimea intelectuala si instinctul creativ.
Incepand cu George Melies, in primii ani ai secolului al XX-lea si pana astazi, filmul a insemnat creatii exceptionale ale unor oameni care au transpus pe pelicula viziunile lor proprii, originale, despre lume si viata, despre dragoste si razboi, despre suferinte si victorii, despre Dumnezeu si Creatie. Ei sunt cei ce au dat nastere filmelor de arta.
Asa cum am spus, primul regizor de film a fost francezul George Melies. Incepand din anul 1896 si pana in 1913 Melies deschide drumul pentru filmul de arta. Francezii sunt primii care produc filme, exportandu-le in Anglia si in Statele Unite. Primul Razboi Mondial va muta insa centrul de greutate al industriei cinematografice peste ocean.Sunt anii in care apare cel considerat in mod unanim drept “parintele filmului american “- David W. Grifitth. Capodoperele sale, “Birth of a Nation”(1915) si “Intolerance”(1916) sunt primele mari filme americane.
Anii '20 inseamna o renastere a cinematografiei,acum aparand curente importante in film ( expresionismul german, impresionismul francez, noul val suedez si suprarealismul ). Francezii Abel Gance si Rene Claire, germanii Ernst Lubitsch,Friedrich Wilhelm Murnau, Josef Von Sternberg si Fritz Lang, suedezii Mauritz Stiller si Victor Sjostrom sau danezul Carl Dreyer devin in aceasta perioada nume mari ale cinematografului. Multi dintre ei vor continua sa lucreze la Hollywood devenind repere ale cinematografiei interbelice. Ei se vor alatura unor regizori americani precum Buster Keaton, Howard Hawks,WilliamWyler, Victor Flemming sau Lewis Milestone.
Perioada interbelica, deosebit de intensa ca productie cinematografica, a insemnat insa si contributiile remarcabile ale 3 regizori: Charlie Chaplin, Serghei Eisenstein si Luis Bunuel. Unanim recunoscuti ca realizatori ai unora dintre cele mai importante filme din istorie,dintre care se remarca mai ales “The Gold Rush”(1925,Chaplin), “Crucisatorul Potemkin”( 1925, Eisenstein) si “Un Chien andalou”( 1928, Bunuel ).
Considerat si astazi de foarte multi,drept cel maibun film din toate timpurile,”Citizen Kane”(1941) il transforma pe Orson Welles intr-un regizor foarteadmirat si controversat. Faima acestui prim film nu va mai fi insa egalata de niciuna din productiile sale ulterioare.
Al Doilea Razboi Mondial va insemna un alt moment de recul al cinematografiei, mai ales in Europa. Filmul european va reusi insa sa isi revina si sa se transforme in anii urmatori in principalul motor al filmului de arta in lumea postbelica.
In anii '30-'40 se face trecerea spre o noua generatie de regizori europeni. In Franta, Jean Renoir si Jean Vigo vor fi urmati de “noul cinema francez”,reprezentat de Alain Resnais, Francois Truffaut,Claude Chabrol si Jean-Luc Godard ( in anii '50-'60). In Anglia, Alexander Korda va lasa locul lui Lawrence Olivier si David Leann.
Italia, odata cu constructia in anul 1938 a studiorilor din Roma, va fi mult mai activa, scoala italiana de film dand nastere acum unuia dintre cele mai importante curente cinematografice: Neo-realismul italian. Roberto Rossellini, Vittorio de Sica si Luchino Visconti sunt marii reprezentanti ai acestui curent,cu influente ce se vor simti pana in anii'60.
In anii ' 50-'60 insa se remarca alti regizori extraordinar de importanti pentru istoria filmului: britanicul Alfred Hitchcock, suedezul Ingmar Bergman, italienii Federico Fellini si Michelangelo Antonioni, japonezul Akira Kurosawa, polonezul Roman Polanski.
Dupa 1948, monopolurile marilor studiori de la Hollywood( 20thCentury Fox, MGM, Warner Bros., Universal ) interesate mai mult de partea comerciala a productiei de film va intra intr-un oarecare declin. Astfel, inca din anii '50, dar cu precadere in perioada anilor '60-'70,un nou val de regizori americani, independenti, dornici de a realiza proiecte personale fara interventile producatorilor-comercianti se va face remarcat,prin nume precum John Cassavetes, Stanley Kubrick, Terrence Malick, Robert Altman, Francis Ford Coppola sau Steven Spielberg.
In Europa, regizorilor deja consacrati ( Fellini, Bergman, Truffaut, Bunuel) li se vor adauga alti doi regizori cu totul speciali,care din pacate vor parasi destul de tineri aceasta lume : Pier Paolo Pasolini si Andrei Tarkovski.
In anii '70-'80 cinematografia cunoaste o dezvoltare fara precedent,dar filmul de arta se pastreaza ca o componenta importanta incontinuare. Printre regizorii care se evidentiaza acum se numara americanii David Lynch, Oliver Stone,Woody Allen, John Waters, Brian De Palma, italienii Bernardo Bertolucci si Franco Zeffirelli, germanii Werner Herzog si Rainer W. Fassbinder,cehul Milos Forman etc.
Mereu lovit de productiile comerciale de la Holywood, filmul de arta ramane cu adevarat puternic. In prezent, se produc anual mii de filme comerciale pentru masele dornice de “entertaiment”,dar intre ele se gasesc si cateva filmebune sau aproape bune.
Filmele de arta trebuie insa cautate, iar regizorii cu adevarat speciali trebuie urmariti mereu.
In final, incerc o lista de nume ce merita descoperite si redescoperite,cu regizori care mentin aprinsa sclipirea artei in film: Almodovar, Von Trier, Joel si Ethan Cohen, Tornatore, Arronovsky, Burton, Amenabar, Eastwood, Fincher, Shyalaman, Van Sant, Tarantino, Kusturica, Cuaron, Innaritu si altii.
P.S.
Acest articol se doreste o incercare de a mai castiga o lupta impotriva comercialului.Poate fi interpretat ca fiind subiectiv. Desigur sunt multi alti mari regizori pe care i-am omis in aceste randuri. In viitor sper sa incerc sa ii amintesc pe toti.
De ce nu, poate ii veti aminti voi...

Niciun comentariu: